אומנות-לחימה להגנה עצמית

כשחושבים על הגנה עצמית רבים נוטים לדמיין טכניקות לחימה מיוחדות וטריקים סודיים שלומדים רק בסיירת-מטכל וכו'. אבל בסופו של דבר, ההגנה העצמית הטובה ביותר היא תפיסה שעיקרה מניעה. אם הגעתם למצב שבו אתם נזקקים להשתמש בטכניקות של הגנה-עצמית הפסדתם חצי מהקרב.

 

האלמנט החשוב ביותר בהגנה-עצמית הוא מודעות לסביבה ו"נוכחות". הסיכוי להיקלע לצרות צונח בצורה משמעותית כששמים לב למה שקורה בסביבה. אם אתם שקועים במסך הפלאפון ואוזניות מכסות את אוזניכם, הרי שהכנסתם את עצמכם ל"חסך חושי" בכל מה שקשור לסביבתכם. אין צורך לחיות בפאניקה תמידית, אבל כדאי להיות באיזה מצב של עירנות. במצב זה, זמן הפעולה והתגובה שלכם עולה בצורה משמעותית.

 


הגנה עצמית מתחילה בלהוציא את הראש מהסמארטפון

 

מצבים הדורשים הגנה-עצמית אינם מתרחשים בד"כ כהרף עין- לרוב הם מתפתחים בצורה מסויימת. כמובן שהאפשרות של תקיפת מחבל חמוש בסכין בשוק סואן תמיד קיימת, אך היא נדירה יחסית. מצבים של הגנה-עצמית "סטנדרטיים" מתחילים בד"כ כשהצד התוקפן בוחן את ה"קורבן" שלו. בחינה זו עשוייה להיות כתגובה לפעולת הקורבן (שפך על התוקפן בירה בפאב בטעות) ויכולה להיות כתוצאה מהחלטה כגון רצון לשדוד, לאנוס וכו'.

מצב של תקיפה הוא בד"כ תוצאה של מספר שלבים מוקדמים יותר, שהקורבן עבר אותם "בהצלחה". זה מתחיל בד"כ במבט ראשוני. האם ה"מועמד" הולך כפוף או זקוף? נשרך או נמרץ? שחיף או ביריון? שלב קצת יותר מתקדם הוא שלב של מעין ריאיון (interview)- זה יכול להיות פעולה כלשהיא (יריקה לכיוונו, זריקת סיגריה בוערת עליו וכדומה), או שזה יכול להיות בצורה של שאלה סטנדרטית (יש'ך סיגריה?) או בקשה\פנייה אחרת (בוא, בוא רגע). המעבר בין השלבים השונים עשוי להיות מהיר מאוד. אם המועמד-להיות-קורבן עובר "בהצלחה" את השלבים הראשונים הסיטואציה יכולה להגיע לתקיפה פיסית.

יש דברים שאפשר למנוע ואחרים שאי-אפשר. לא כל אדם רזה יכול (או רוצה) להפוך להיות מרים-משקולות. יש נתונים טבעיים שקשה לשנות (צליעה לדוגמא), אבל ניתן לשנות הרגלים (לא ללכת ברחוב עם עיננים בסמארטפון) ולעבוד על מה "משדרים" לסביבה. יש הבדל של עולם ומלואו בין אדם שהולך עם שרוך פתוח ומבט חולמני לבין אדם זקוף שבוחן את הסביבה במבט עירני.

 


לא כל ראיון הוא רעיון טוב

 

סוג אחר של תקיפה מגיע בצורה של הסלמה. זה קורה כאשר אין תוקף שמחפש קורבן, אלא סיטואציה שיצאה מכלל שליטה. מקרה כזה יכול להיות כשמישהו "חותך" מישהו אחר בכביש, או כשמישהו נתקל במישהו בפאב. אלכוהול וטסטוסטרון הם מאיצים חזקים מאוד לסיטואציה כזאת. מיקרים כאלה הם הרבה יותר קלים לטיפול, מכיוון שהם מבוססים לרוב על אגו. סיטואציות של עימות גופני מסוג זה מוגבלים לרוב למין הגברי, ולנשים בד"כ אין מקום בהן. המעבר לאלימות פיסית עובר בד"כ שלבים שונים של התגרויות וקריאת תיגר, ויש המגדירים זאת כ"ריקוד הקופים"- בו שני קופים מתחרים ביניהם לקבוע מי הקוף השולט, או כדברי "קאזה", למי למי למי- יש יותר כבוד.

כל-כך קל להימנע ממיקרים כאלה של עימות-גופני או להפסיק את ההסלמה שלהם- התנצלות או בקשת סליחה זה כל מה שנדרש. לרוב, בלהט העימות אנשים שוכחים את האופציה הזו ועוברים לעימות פיסי שיכול לגרום לאסון (בשני הצדדים). אימונים באומנות-לחימה עשויים להגביר את השליטה העצמית ולתת מרחב נפשי ויכולת הכלה גבוהה יותר לסיטואציות כאלה. אנשים המתורגלים באומנות-לחימה מבינים את המשמעות של עימות פיסי, וכמו שספיידרמן אומר "עם כוח רב באה אחריות רבה".

 


לפעמים נדמה שלא התרחקנו כל כך משלב הקופים

 

מבחינה פראקטית קשה לתת טיפים לגבי התנהלות במצב של הגנה עצמית בעימות פיסי, מה גם שלכל סגנון אומנות-לחימה יש גישה שונה. יש הרבה אלמנטים שלומדים במהלך שיעורי אומנות-לחימה ביניהם מרחק, רוח-קרב, מנח-גוף, עמידת-מוצא, תיזמון ועוד. נקודה אחת שקל ליישם היא ההקפדה על ידיים בתנוחת קרב (ראו תמונה של האישה למטה).

כפות-הידיים לא חייבות להיות ​קפוצות לאגרוף- זה עלול להוות איום ולהסלים את המצב. כפות-הידיים יכולות להיות פרושות (כמו בתמרור עצור) עם אותו אפקט של הגנה-עצמית ושמירה על הפנים. מנח של כפות-ידיים פרושות נתפש בד"כ כפחות מאיים, וכדאי להשתמש בו, אם רוצים להוריד את המתח. הידיים עצמם (זרוע ואמה) יכולות להיות פרושות לפנים, או מקופפות (כמו בתמונה). כשהידיים פרושות, המרחב האישי גדל ויותר קשה לתוקף להתקרב אלייך. מנח-גוף זה מונע מצב של תקיפת אגרוף פתאומית (באנגלית נקרא sucker-punch). אגרוף כזה בלסת יכול לגרום לאיבוד הכרה או לעירפול שיקשה מאוד את המשך הקרב.

במקרה של מצב כוננות לתקיפה על הידיים להיות במצב של הגנה
במקרה של מצב כוננות לתקיפה על הידיים להיות במצב של הגנה

 

הגנה עצמית מתקיפת סכין

תקיפת סכין נחשבת בעיני רבים כסיוט הגדול ביותר שיכול להיות במצב של הגנה-עצמית. הגנה-עצמית מתקיפת סכין היא קשה מאוד ורוב הסיכויים שתתרחש פציעה כלשהיא גם במקרה של ניטרול התוקף. אומנות-הלחימה הפיליפינית ארניס היא בין אומנויות הלחימה היחידות שמתאמנות באופן עיקרי על תרחיש זה.

רכישת כלים טכניים יעילים להגנה-עצמית מפני התקפת סכין עורכת זמן רב, ואין קיצורי דרך. הטיפים היחידם שאפשר לתת, הם לשים חפץ כלשהו בין הסכין לגוף- חפץ זה עשוי להיות כיסא, תיק, פח-אשפה או אפילו מעיל, לעשות מאמץ עליון להשתלט על היד שמחזיקה בסכין ו\או לברוח בכל המהירות. מצורף סירטון קצר שמדגיש נקודות ואסטרטגיות יעילות להגנה-עצמית יעילה כנגד התקפת סכין.

 

הגנה עצמית כנגד התקפת סכין

 


הסבר קצר לגבי הגנה-עצמית מתקיפת סכין

 

אייקידו והגנה עצמית

אומנות הלחימה היפנית, אייקידו, מתאימה מאוד להגנה-עצמית בטווח רחב של סיטואציות. האייקידו מתבסס על שימוש נכון במנח-הגוף, תיזמון, התכווננות ליריב ומפתח אלמנטים נוספים החיוניים להגנה-עצמית יעילה כנגד תוקף יחיד או מספר תוקפים. אייקידו מתאים גם למטרות הגנה-עצמית לנשים, מכיוון שהוא אינו מתבסס על כוח.

נשמח לתת לכם פרטים נוספים אודות אייקידו והגנה עצמית ולקבוע שיעור התנסות חינם ללא כל התחייבות 0547296988 (שחר).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *