הגנה עצמית לנשים

הגנה-עצמית לנשים היא נושא בפני עצמו, בתחום אומנויות-הלחימה בכלל, ובלימודי ההגנה-עצמית בפרט. צורכי ההגנה-העצמית של נשים הם לרוב שונים מאלו של הגברים. בעוד שגברים נכנסים לעיתים קרובות למצבים של עימות גופני על בסיס של אגו והיעמות לקריאת תיגר של אדם (גבר) אחר, הרי שההגנה-העצמית לנשים מתמקדת יותר על מצבים של תקיפה מינית של אדם זר, או מכר\בן-משפחה.

יש שתי גישות בהגנה-עצמית לנשים. הראשונה היא קורס ייעודי תחום בזמן והשני הוא צלילה לעולם לימודי אומנות-לחימה.

קורסים ייעודיים להגנה-עצמית מתחילים בשניים-שלושה שיעורים חד-פעמיים עד מספר שבועות או אפילו חודשים. קורסים אלו נפוצים ומיועדים לנשים בלבד. בקורסים אלה של הגנה-עצמית מתרגלים סוגי תקיפות הייחודיות לנשים, וסוגי הגנה-עצמית. בקורסים אלו יש בד"כ תירגולים של סיטואציות נפוצות (אונס, כפייה וכו') באמצעות מתרגלים (או מתרגלות) הלבושים בבגדי מגן. יש קורסים בהם אין נוכחות גברית בכלל, אם כי יש טענות כנגד תפישה זו. הבעייה בהיעדר גברים, היא שבמקרה של תקיפת אמת, 99% שהתוקף יהיה גבר. לרוב, אם אישה מעולם לא תירגלה התנגדות לגבר, יש סיכוי רב שבמקרה אמת האלמנט של תקיפת-הגבר תוסיף לפאניקה ותקשה מאוד על מענה אפקטיווי. במסגרת הקורסים הייעודיים עובדים בעיקר על תירגולי-תרחישים, על סיטואציות נפוצות של תקיפת נשים (תקיפה מאחור, משיכת יד, משיכת שיער, חניקה וכו').

לימודי אומנות-לחימה היא גישה מורכבת יותר ומעמיקה בהרבה. במסגרת לימודי אומנות-הלחימה, התירגולים הטכניים מהווים רק נידבך בעולם עשיר ביותר. במהלך תירגול באומנות-לחימה (לא כל-כך משנה איזה) רוכשים מיומנויות הגנה-עצמית היקפיות, שתורמות להגנה-העצמית לא פחות מהטכניקה עצמה. בין מיומנויות אלו ניתן לציין את פיתוח רוח-הקרב, היציבה, מנח-הגוף, פיתוח כושר וסיבולת לב-ריאה, וניסיון מעשי בקרבות ובהתמודדויות פיסיות (מן הסתם עם גברים).

אין תשובה לשאלה איזו גישה עדיפה- קורס קצר או לימודי אומנות-לחימה, כי הן שונות לחלוטין, גם מבחינת משאבי הזמן הדרושים לכל אחת, וגם מבחינת מה שמקבלים מהן.

 

נשים באומנות-הלחימה
נשים באומנות-הלחימה

 

רוב אומנויות הלחימה שמתרגלים בהן עבודה בידיים חשופות יעילות למטרות הגנה-עצמית לנשים, אך יש כאלה, שמבחינת אופי הקבוצה וסוג העבודה שמתאימות יותר. סוגי אומנות-לחימה שונות דורשות השקעה מסוג שונה ונותנות כלים שונים להתמודדות עם תוקף בתרחיש אמיתי, וכל אישה צריכה לחפש אומנות-לחימה וקבוצה שהיא מרגישה בה נוח.

בחלק זה יהיו הכללות רבות, שראוי שייבדקו באופן עצמאי ע"י כל אישה בצורה פרטנית. יש סוגים שונים של סגנונות וצורות לימוד של אומנות-לחימה, ואין קבוצת קיק-בוקסינג אחת דומה לחברתה.

הטאי-צ'י לדוגמא מתאים מאוד לנשים, אך בעייתי מבחינת היעילות להגנה עצמית, מכיוון שהאלמנט זה לרוב חבוי בטכניקה ודורש שנות אימון רבות עד שהיא הופכת ליעילה למטרות הגנה-עצמית. קיק-בוקסינג נותן אפשרות לתקיפה חזקה, אך רוב הנשים עלולות למצוא שאופי השיעורים לא כל-כך מתאים להן. לימודי הקרטה עשוי להתאים לנשים, וכמוהן גם הטקאוונדו. כך גם הג'ודו והג'יו-ג'יטסו הברזילאי, אם כי נשים לא תמיד מרגישות בנוח עם התגוששות על גבי המזרון עם גברים מזיעים. כדאי לציין שיש (אמנם מעט) קבוצות המיועדות לנשים בלבד.

אומנויות-הלחימה של היאבקות בד"כ לא קורצת לנשים, ונינג'יטסו אמנם מכשירה את תלמידיה היטב ומתאימה לנשים המחפשות מענה למצבים של עימות גופני, אך לא נפוצה בארץ. באופן דומה, גם הארניס מתאימה היטב למצבי הגנה-עצמית לנשים (בעיקר מול נשק-קר כמו סכין), אך גם היא לא נפוצה בארץ.

קבוצות קרב-מגע שונות עשויות להתאים מאוד לנשים, מכיוון שהן עובדות לרוב על תירגול בתרחישים שונים תוך שימת דגש על פגיעה בנקודות תורפה של התוקף, ובד"כ יש להם יחס נשים לגברים גבוה.

 


סדנאות להתמודדות עם תקיפות המיועדות לנשים

 

אומנות-הלחימה אייקידו עשוייה להתאים היטב לנשים, מכיוון שהיא מבוססת על עבודת גוף נכונה ולא על כוח-פיסי וטכניקות שמתאימות למגוון מצבים שנשים עשויות להצטרך במצב של הגנה-עצמית. שיעורי האייקידו גם בד"כ מאופיינים באווירה טובה ובמספר רב של נשים, כך שנשים לרוב מרגישות נוח בשיעורי אייקידו.

גילוי נאות, כותב האתר מתאמן בקבוצת אייקידו, ומעוניין לצרף נשים (וגברים) לקבוצה. אם תרצו לקבל פרטים נוספים אודות קבוצת האייקידו שלנו, או לקבוע שיעור התנסות חינם לשיעורי האייקידו שלנו בתל-אביב, הרגישו נוח להתקשר- 0547296988 (שחר). למידע נוסף אודות אייקידו לנשים.

 

שיעורי קרב מגע לנשים
שיעורי קרב מגע לנשים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *